Alles over de online engagement rate: Definities, berekeningen en advies

Vrijwel alle bedrijven en marketeers zijn op zoek naar manieren om hun resultaten meetbaar te maken. Door het vooraf stellen van bepaalde doelen, wordt zo geprobeerd om vooruitgang te volgen en te meten wat wel en niet werkt.

Online engagement rate

Een populaire waarde die deze eventuele vooruitgang laat zien, is de online engagement rate. In deze blog gaan we uitgebreid op deze populaire waarde in. We geven een definitie, leggen uit hoe je je engagement kunt berekenen en in hoeverre de engagement rate echt zo belangrijk is als veel mensen denken. 

Wat is de online engagement rate? 

Engagement betekent simpelweg interactie, of betrokkenheid. In de online wereld kan deze betrokkenheid verschillende vormen hebben. Denk aan een like, een comment, een share, een klik, een scroll, een bericht, een antwoord op een survey, en ga zo maar door. 

Maar wat betekent de engagement rate dan precies?

De engagement rate geeft de mate van interactie of betrokkenheid weer die je van je online bezoekers krijgt. 

Dit is over het algemeen een getal tussen de 0 en 10, of een percentage dat laat zien welk deel van je volgers of bezoekers met je content in interactie is gegaan.

Hoe bereken je de engagement rate? 

De engagement rate kan op verschillende manieren berekend worden, en betekent dan ook niet altijd  precies hetzelfde. 

Online engagement rate berekenen

Laten we eens een paar populaire manieren van berekenen op een rijtje zetten: 

1. Engagement t.o.v. volgers

Wellicht de meest bekende berekening van de engagement rate is het aantal interacties (likes, shares, comments) van een post, gedeeld door het aantal volgers. Het gemiddelde van alle posts maakt de totale engagement rate. 

>> Engagement per post/aantal volgers*100 

>> Totale engagement rate/totaal aantal posts*100

Door de rate op deze manier te berekenen krijg je een beeld wat je volgers wel en niet interessant vinden. En dit kan een mooie manier zijn om het succes van bepaalde campagnes te meten. 

Deze berekening is uiteraard volledig gericht op social media.

2. Engagement t.o.v. bereik 

Ook kun je kiezen om te berekenen hoeveel mensen die je posts of website gezien hebben hiermee in interactie gaan. Deze manier van berekenen is iets breder. Zo kun je op de meeste social media kanalen een waarde als ‘reach’ of ‘viewers’ vinden en kun je in Google Analytics zien hoeveel mensen een specifiek website item hebben gezien. Vervolgens bekijk je het aantal likes, shares, of andere acties (voor websites acties, zoals kliks, ook in Google Analytics) en vul je de berekening in.

>> Engagement per post/bereik van de post*100 

>> Totale engagement rate/totaal aantal posts*100

Social media engagement

3. Gespecificeerde engagement rate 

Will je graag dat een bepaalde vorm van engagement zwaarder wordt meegewogen in de formule? Dit kan. Sommige bedrijven kiezen bijvoorbeeld om te focussen op een online engagement rate waarin comments of shares zwaarder worden meegewogen dan likes. 

Vind je shares het belangrijkst? Dan kun je de volgende formule gebruiken: 

>> (Shares x 2) + alle andere engagement per post of item / bereik van de
post of het item *100

En zo kun je, zoals je zult begrijpen, eindeloos met de formule spelen.

Verschillen per industrie en land 

Nu vraag je je waarschijnlijk af wat een goede engagement rate is. 

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden, aangezien dit erg verschilt per kanaal, industrie, item en manier van berekenen.

Industrie

Gemiddelden per industrie

Rival IQ deed onderzoek naar de gemiddelden in engagement rate binnen verschillende industrieën.  

Zoals te zien in onderstaande uitkomsten, verschillen de gemiddelden aanzienlijk per industrie, maar ook per kanaal. De gemiddelden op Instagram zijn het hoogst, gevolgd door die van Facebook en Twitter. 

*De onderstaande engagement rate waarden zijn berekend als ‘engagement t.o.v. volgers’.

Instagram online engagement rate
https://www.rivaliq.com/blog/2019-social-media-benchmark-report/
Facebook online engagement rate
Twitter online engagement rate

Gemiddelden per land

Ook per land verschilt de gemiddelde engagement rate aanzienlijk. Helaas hebben we hier weinig onderzoek over kunnen vinden, maar een indicatie van de verschillen is er zeker. 

Zo bleek in 2019 uit onderzoek van Hype Auditor dat Griekenland het land is met de hoogste Instagram engagement rate onder influencers. Nederland staat op nummer 9 en doet het dus ook niet slecht. 

Online engagement per land
https://hypeauditor.com/blog/top-10-countries-with-the-highest-and-the-lowest-engagement-rate/#1

*De engagement rate waarden in dit onderzoek zijn berekend als ‘engagement t.o.v. volgers’. Niet alle landen zijn meegenomen en de onderzoeksmethoden worden niet beschreven in het artikel. We weten daardoor weinig over de details van dit onderzoek. 

Ook laat een onderzoek uit 2011 van SocialBakers zien dat er verschillen zijn in Facebook engagement tussen verschillende landen. Finland komt het beste uit dit onderzoek.

Engagement per land
https://www.socialbakers.com/blog/253-what-countries-ranked-top-in-engagement-rate

Is die engagement rate echt zo belangrijk? 

Ja en nee. Het meten van een online engagement rate kan een goede indicatie zijn van het succes van een bepaalde strategie. Je kunt hiermee meten wat je volgers of bezoekers interessant vinden en je content hierop aanpassen.

Het nastreven van goede engagement is zeker de moeite waard. Engagement resulteert namelijk doorgaans in een vergroot bereik en betrokken volgers zijn simpelweg eerder geneigd om klant te worden. 

De engagement rate is echter niet alles. Ten eerste kan deze, zoals eerder beschreven, op verschillende manieren berekend worden en verschilt deze erg per industrie en per land. Hierdoor is het vergelijken van de rate tussen verschillende bedrijven lastig. Ten tweede is een hoge engagement rate niet voor iedereen een primair doel. Focus je bijvoorbeeld als bedrijf op marketing en social media? Dan wil je niet alleen veel engagement, maar ook een hoog genoeg aantal volgers nastreven. Met enkel een tiental actieve volgers word je namelijk niet snel serieus genomen. 

Online volgers

Wat is ons advies? 

Stel een duidelijk doel. Wil je je engagement omhoog halen? Bedenk dan goed op welke manier je deze wilt berekenen. Houd je vooruitgang goed bij, maar kijk bij een vergelijking met anderen naar alle aspecten. Het aantal volgers, de industrie, het land, en de waarschijnlijke doelen en prioriteiten van het bedrijf. Immers, zonder al deze informatie is een accurate vergelijking vaak niet mogelijk. 

Hulp nodig? 

Heb jij hulp nodig bij het meten of verbeteren van je engagement? Of ben je op zoek naar support bij de groei van je bedrijf? Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief. Hierin houden we je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van sales, online marketing en growth hacking. Wil je eerst zelf even checken hoe goed jouw organisatie digitaal is ingericht? Dat weet je binnen een paar minuten met onze gratis Sales & Marketing groeitest!

Verhoog je engagement in een kennismakingsgesprek

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Deel dit artikel